Paris, 2012

– Se aud clopote, gălăgie cu multe r-uri din afara zidurilor, vecinul de sus face un duș iar noi stăm tolăniți în vârful patului pentru că tocmai ne-am trezit în Paris și avem acea bucurie a începuturilor: prima zi de vacanță

– Ia zi Pisoi, ce program avem azi?

– Hmm, păi azi am pus pe listă Saint Chapelle, Notre-Dame de Paris, cartierul latin, trecem pe lângă Luvru, ne plimbăm rapid prin grădinile Tuileries, vedem Arcul de triumf, după facem o plimbare pe Sena cu vaporașul, Turnul Eiffel – unde musai să urcăm, Sacre Coeur, poate avem timp să mergem și pe Champs-Elysées, Old Marais.…..lista continuă

Așa începea o discuție mai veche dintre mine și domnul L. la începutul unei aventuri minunate.

Slow travel Roxana Penciu

Ce ți-e și cu socoteala de acasă și cea din târg….la Paris a plouat mult în săptămâna aia, iar noi am remarcat că nu aveam la noi destule încălțări de schimb cât să facă față la torentul de pe străzi – ploua, nu glumă.

Așa că am descoperit, mai forțat, mai intuitiv, slow travel. Și bine a fost. Nu am ajuns la Mona Lisa și nu am urcat în Tour Eiffel, însă avem niște amintiri din Paris….frumoase.

Ce e slow travel?

Slow travel este o derivare din slow food, mișcare începută în Italia în 1986: McDonald’s a vrut să deschidă o locație în Roma, go figure, iar multora nu le-a convenit.

Slow food își propune păstrarea bucătăriei regionale, agriculturii locale și metodelor tradiționale de preparare a alimentelor.

Această tendință a început să se extindă sub numele de Mișcarea Slow, în care accentul e pe conexiuni – legătura cu alimentele, legătura cu familiile și, în cazul călătoriilor, legătura cu popoarele și cultura locală.

„Mișcarea Slow e o revoluție culturală împotriva conceptului că mai repede egal mai bine. Filozofia Slow nu e despre a face totul cu viteza melcului, ci despre a face totul la viteza potrivită. A savura orele și minutele în loc să aștepți să treacă. A face totul cât de bine posibil, în loc de cât mai repede posibil. Este vorba despre calitate peste cantitate în orice, de la muncă la alimente până la parenting”.

În zilele noastre toată lumea vrea să încetinească puțin ritmul – poate cu excepția medicinii și științelor (Slow Food, Slow Ageing, Slow Cities, Slow parenting, ba chiar Slow Shopping – ta-dah!). Așa că nu e de mirare că avem și în călătorii tendința asta.

Slow Travel este mai degrabă un mindset decât un mod specific de a călători.

În loc să încerci să strângi cât mai multe obiective turistice sau orașe în fiecare călătorie, acordă timp pentru a explora cu atenție fiecare destinație și a experimenta cultura locală

Cum poți să călătorești Slow?

Există multe moduri de a ‘încetini’ călătoriile și nici unul dintre ele nu este perfect. Un prim pas simplu este să faci mai puțin, nu mai mult – mai ales dacă nu ai timp.

Slow travel Paris

Nu există o definiție oficială a slow travel și cum să călătorești așa, însă există niște linii mari pe care le poți urma:

• Conectarea cu oamenii este poate partea cea mai importantă din Slow Travel. Doar vorbind cu oamenii și observând ceea ce fac și cum o fac putem cunoaște cu adevărat cultura locală. Conectează-te cu localnicii și fa ce fac ei. Împarte o masă cu oamenii pe care îi întâlnești, fă schimb de experiențe cu ei și mai ales ascultă-i, învață de la ei cât de mult despre țara lor, în contrast cu a merge în jurul obiectivelor turistice și atât.

De exemplu, când ne-am plimbat prin Praga cu un student care ne-a povestit ce și cum, am simțit că suntem mult mai aproape de adevăratul stil de viață și de cultura lor decât dacă nu ne-am fi intersectat deloc. La fel, în Malta, am fost super fericită să stau de vorbă cu un localnic despre cum e viața lor și cum văd ei lucrurile, în timp ce ne plimba cu barca pe mare. În Italia am vrut să mergem la un tur de piață și gătit la cineva acasă – nu s-au mai aranjat planetele, dar planul cred că era foarte bun. Există acum pe Airbnb Experiențe care sună extraordinar de bine, sau pe Tripadvisor la fel la Things to Do găsești super idei.

• Cazarea: călătorii slow, în general, stau în gazdă sau închiriază apartamente, care pentru sejururi lungi sunt oricum mai rentabile decât hotelurile, plus că sunt mai spațioase și mai primitoare. Schimbul de case (home exchange) este o alternativă bună pentru o vacanță mai lungă. Câteodată, dacă ai noroc, partenerul tău de schimb te va prezenta prietenilor și vecinilor, permițându-ți să te simți imediat parte din noua ta comunitate.

Couchsurfing, Cultree sau TrustedHousesitters sunt super concepte care susțin ideea de interacțiune cu localnicii, inclusiv cu casele lor 🙂

Mai e cineva care să nu fi văzut The Holiday? Ai ghicit unde bat – Slow travel te poate face să îl întâlnești pe Jude Law, nu se știe niciodată…

• Transportul – multă lume susține că slow travel e despre a călători încet (mașină/ tren/ bicicleta/ etc., spre deosebire de avion) dar până la urmă nu modul sau viteza cu care te deplasezi contează, ci cum petreci timpul ăla, cum îl împarți cu alții și ce memorii construiești. Eu am făcut autostopul când am mers prin Maramureș acum peste 10 ani, și oamenii întâlniți atunci și poveștile lor – încă ne gândim la ele când mergem prin diverse părți, am simțit mai multe când am mers în căruță decât când am mers cu avionul sau mașina. Pentru că a fost altfel, și pentru că a fost cu povești.
  • Acceptă o situație incomodă sau neașteptată. Alege să mergi în direcția opusă față de cea către care te îndreaptă ghidurile tradiționale. Dă-i spontaneității o șansă, niciodată nu știi ce locuri fabuloase vei descoperi.

Roxana Penciu Paris

Când „Slow” este „No-Go”

Suntem cu totii diferiti. Din fericire. Așa suna o reclamă foarte faină cu care sunt întru totul de acord. Ideea e să faci ceea ce faci pentru că așa vrei și asa îți face plăcere, și nu pentru că așa e mentalitatea și așa se așteaptă lumea să procedezi.

Deși Slow Travel e o atitudine din ce în ce mai întâlnită, nu e pentru toată lumea.

Dacă ai un buget minim de călătorii și crezi că asta va fi singura ta incursiune în Franța (sau Australia sau India …), sau dacă ești genul de persoană care se plictisește dacă nu bifează 7 muzee, 3 cafenele și 2 cluburi pe zi, atunci evident trebuie să decizi ce e mai important pentru tine: vizitarea obiectivelor turistice tradiționale sau o experiență mai profundă.

În Paris – până la urmă, mai slow, mai fast

• Am stat pe chei și ne-am uitat la dansatorii de pe malul Senei, împreună cu multiple găști de trecători (erau școli de dans care își țineau lecțiile acolo, just like that)

Paris Slow Travel Roxana Penciu

• Lângă Notre-Dame, am refuzat un domn care dorea să ne cunoaștem mai bine, încercând să îi explic în franceză că eu sunt proaspăt căsătorită, ca până la urmă să îmi explice domnul L. că de fapt i-am spus cu totul altceva, cumva opusul…în timp ce domnul L. era cu nasul într-o carte și aș fi putut pleca cu 10 bărbați că nici n-ar fi remarcat

Roxana Penciu

• Am mâncat o mâncare super bine gătită (ca în Paris…) într-un restaurant micuț (avea maxim 4 mese) unde domnul L. și-a exersat franceza de copil crescut în Algeria cu proprietarii și aceștia au fost mai mult decât încântați să discute cu el
  • Ne-am învârtit pe străduțe după străduțe după străduțe prin multe cartiere cochete lăsându-ne purtați de nas….dacă as fi citit eu Zaraza înainte să merg la Paris…
  • Am stat cuminți în multe cafenele, și pe ploaie dar și pe soare, uitându-ne curioși la trecători și analizând așa puțin care e treaba cu franțuzoaicele și franțuzii. Verdict: ne plac.
  • Am mâncat cu vârf și îndesat atâtea lucruri bune: friptură de porc cu sos de ghimbir la Deux Magots (locul nostru), baguette traditionelle cu Nutella unsă din belșug, crème brûlée ca la mama ei acasă, coque au vin ca la mama lui acasă….și aici memoria mă cam lasă, așa că îi las pe alții să saliveze și mă întorc la ceaiul meu fiert cu lămâie ca la mama lui acasă

Roxana Penciu Paris

• De la atâta ploaie și slow travel mi-am terminat de citit cele 2 cărți pe care le aveam la mine – așa că a trebuit să orbecăi până la nu știu ce mall unde citisem că se găsesc cărți în engleză….și așa am început eu să apreciez și să îmbrățișez cultura Kindle – o vizionară! (domnul L. imi spunea de cativa ani de avantajele utilizării unui e-book reader, deh….you don’t know it till you try it.

Concluzie

Recomand Slow Travel, poate nu pentru orice călătorie, dar măcar o dată la fiecare câteva călătorii.

Hint: dacă ai un prieten care are acasă o hartă super prized cu pioneze colorate înfipte bine în toate locurile în care a fost până acum, s-ar putea să fie candidatul perfect pentru a îi da Share la postul ăsta.

Acum că ne apropiem de finalul anului multă lume își planifică deja călătoriile de la anul – tu ce tip de călător ești? Din ăla cu lista sau mai relaxat gen Slow?

S-ar putea să-ți placă și

31 de uimiri și desfătări – Malta

Când Măgura e mai mult decât dulce…e verde proaspăt și zacuscă și livadă

România: 7 locații pe care merită să le încerci

România e frumoasă: cum am transformat un clișeu în realitatea ultimei vacanțe